Je hlavním městem Holandska, ale také možná hlavním městem
bicyklů, kanálů, květin a nevázaného života. Amsterdam. Město historické,
přístavné, podivné i vzrušující, místama přátelské a jinde strašidelné,
odpudivé nebo pořádně bláznivé. Mrkněme společně na chvilku do jeho uliček a
schovaných zákoutí, ať alespoň trochu víme, s čím, neboli s kým máme tu čest.
Kola a Amsterdam patří k sobě.
Jeden bez druhého by snad ani nemohl existovat. Na
kole se jezdí za zábavou i do práce, na rande i k doktorovi. Ve zvláštních
bednách tlačených či tahaných se děti vozí do školky. Holandské kolo má
trochu jinou stavbu než to naše. Je více přizpůsobeno jízdě na rovině a ve městě.
Jeden bez druhého by snad ani nemohl existovat. Na
kole se jezdí za zábavou i do práce, na rande i k doktorovi. Ve zvláštních
bednách tlačených či tahaných se děti vozí do školky. Holandské kolo má
trochu jinou stavbu než to naše.
K amsterdamské dopravě také patří lodě. A voda, a kanály,
kterými protéká. Takže všude, nebo skoro všude musí být také mosty. A aby pod
nimi propluly i větší lodě, musí být tomu přizpůsobené. Některé jsou padací,
jiné otáčivé. Můžete být klidně chodec či cyklista a najednou vás zastaví
semafor s červeným světlem. Pro jistotu se také sklopí závora, jakoby
projížděl vlak. Pod závorami neprobíhejte. Vlak vás sice nesrazí, ale spěch a
zbrklost byste zaplatili koupelí.
Most se totiž na chvíli zvedne, aby vyšší loď klidně projela.
Pak se vrátí do původní polohy, cyklisté i motorkáři se rozjedou a vše se
opakuje až do příjezdu další lodě.
Život v Amsterdamu je v mnoha ohledech jiný než v běžných
evropských městech. Obyvatelé metropole jsou svobodomyslní a můžou často i to,
co je v jiných městech či zemích už za hranicí zákona. Co se módy týká, jsem
někdy trochu konzervativní. Někdy se divím, co na sebe lidi navléknou, aby byli
zajímaví. Ale v Amsterdamu - tam je všechno možné.
Ale vraťme se ještě na chvíli k lodím. Některé slouží jako
dopravní prostředek, ale je také hodně těch, které poskytují domov. Možná
je život na vodní hladině příjemný, nevím posoudit. Z hlediska
zahradničení je však přeci jenom trochu specifický. Ne že byste na lodi nemohli
mít předzahrádku, jenom si musíte zvyknout, že bude vypadat trochu jinak, než
ji známe od nás.
A komu chybí i předzahrádka, stále nemusí propadat pocitu
zoufalství. Kdo má alespoň trochu rovnou střechu na svém hausbótu, může si tu
trochu květin vypěstovat alespoň ve vyřazené vaně. Vždyť střešní zahrady jsou
tak moderní!
Suchozemští pěstitelé jsou na tom přeci jenom o trochu lépe. Ale
i na pevnině je místo velmi vzácné a málokdo jim může plýtvat. A tak se květiny
velmi často objevují na všech možných i nemožných místech, třeba klidně na
schodech vedoucích k domovu.
Amsterdam je ale také městem květinářů. Jejich největší
koncentrace je patrně na Květinovém trhu. Tady se dají koupit semínka,
cibule, pokojové květiny i spousta suvenýrů s květinovou tematikou. A také
samozřejmě, jsou zde k mání i květy řezané. Kam spěchá tento mladík není celkem
zřejmé, zřejmě vám však můžu slíbit, že se do Amsterdamu ještě vrátíme.
Květinový trh si totiž prohlédneme více zblízka. Těším se na vaše návštěvy.
Ráda jsem se po letech podívala do Amsterodamu. Dík. V 1969 jsem tam po prve viděla dívky v minisukni na kole a bylo to roztomilé! Zpátky jsem jela rovněž v mini a některé sousedky stály s očima vzhůru obrácenýma;)) Byli jsme tam tehdy jenom týden, pocestovali krajinou, ale vzpomínky mám dodnes, hezké.
OdpovědětVymazatAmsterodam musí být hodně zajímavé město. Je fajn, že se tam jezdí na kolech, aspoň nemají ve vzduchu plno výfukových plynů!
OdpovědětVymazatVe tvém článku je opět spousta informací, Pavle. Líbí se mi, že to bereš obecně, ne jenom přes kytky. :-) Hanka